X

 

 

 
 

Jeg vil klage

Nedenfor finder du oplysninger om, hvordan du klager, og hvordan forløbet ved en klagesag er. Husk at alle klager og indsigelser skal være skriftlige.

Før du klager!
Jeg vil klage!
Hvad gør vi i Civica, når vi modtager en klage?
Andre beboere klager over dig. Du er ikke enig!
Vil du klage over Civica?

Før du klager!

Civica giver dig en række gode råd, der kan bruges i de situationer, hvor godt naboskab bliver svært. 

Vi arbejder efter et koncept om ”Trygge boliger”, hvor hjælper dig med at løse eventuelle konflikter inden de vokser sig store. 

Du kan også bruge vores råd til selv at blive en ”bedre nabo” og en god, positiv og vellidt beboer hos Civica.

Lær din nabo at kende!

  • Hvor godt kender du din nabo?
  • Lær din nabo bedre at kende og forstå levevis, vaner og handlinger langt bedre.

Sig noget og sig det på den rigtige måde!

  • Du skal ikke tie. Gå i dialog med de mennesker, der kan gøre noget ved dit ”problem”.
  • Sæt dig i modtagerens sted. Er du kritisk - så vær det på en konstruktiv og positiv måde.
  • Aggression løser med sikkerhed ingen problemer.

Lad tvivlen komme din nabo til gode!

  • Måske ved din nabo slet ikke, at du synes hun/han handler anderledes/uhensigtsmæssigt.
  • Måske vil din nabo hellere end gerne ændre adfærd?
  • Stil spørgsmål til den måde din nabo handler på. Det kan være, at der er en god grund for en bestemt adfærd? Måske religiøse eller kulturelle årsager?
  • Sæt dig ind i andre menneskers situation - vær nysgerrig, interesseret og positiv.

Er konflikten/kampen værd at kæmpe?

  • Der er stor forskel på at have ret og få ret.
  • Hvis du markant og bombastisk kræver din ret bliver det sværere at finde løsninger på konflikter.
  • Overvej kort sagt om en given sag virkelig er værd at kæmpe - måske kampen ender med dårligt naboskab og flere konflikter.
  • Se indad. Måske har du et medansvar for en konflikt.
  • Vær ærlig over for dig selv. Kunne og burde du have handlet anderledes?

Reagér inden konflikten løber løbsk!

  • Hvis du bruger trusler, grimme ord etc. er konflikten svær at vende igen!
  • Find en klar og entydig løsning på eventuelle tvister. Gå efter et kompromis, som alle kan leve med.
  • Søg hjælp hos Civica til løsning af konflikter. Du kan kontakte teknisk afdeling på tlf.: 63 125 140 eller send en mail til: teknisk@civica.dk

Jeg vil klage!

Har du besluttet dig for, at du vil klage over en medbeboer skal du indsende en skriftlig klage til administrationen. Civica behandler ikke mundtlige henvendelser, da alt skal kunne dokumenteres i tilfælde af en retssag. 

Vær opmærksom på at:

Du kan klage, hvis der er tale om overtrædelser af afdelingens husorden. Ikke fordi du er blevet uenig med naboen om nogle ting, eller du generelt synes, at pågældende er irriterende. 

I nogle tilfælde ender en klagesag i beboerklagenævnet eller boligretten. Du skal altså være parat til at stille op som vidne. 

Din skriftlige klage skal i udgangspunktet være underbygget af andre beboere. Disse vidner skal også underskrive klagen.

Vær forberedt på, at en klagesag kan tage lang tid, og at problemerne måske ikke er løst efter første klage.

Vil du stadig klage? Hent blanketten i download-boksen til højre.

Hvad gør vi i Civica, når vi modtager en klage?

Modtager vi din skriftlige klage gør vi følgende:

Vi vurderer klagen. Vi kontakter som regel ejendomsmesteren og spørger ham, om han kender til sagen - og om han evt. har været involveret i at løse problemet sammen med dig og dine medbeboere. Samtidig ser vi også på, om der er vidner til det du klager over (underskriver på klageblanketten). 

Hvis vi vurderer, at der er grundlag for det, sender vi en henstilling til den du klager over. Det betyder, at vi beder vedkommende om at ændre sin adfærd ift. det du klager over.

Hvis vedkommende som du klager over ikke retter sig efter henstillingen kan du klage igen. Når vi modtager den sender vi en påmindelse, som er en skærpelse af henstillingen, til den du klager over. Samtidig indkalder vi dig og den du klager over til et mæglingsmøde, hvor vi vil forsøge at hjælpe med at løse konflikten.

Hjælper det ikke foretager vi det vi kalder yderligere retslige skridt, hvilket betyder at dine skriftlige klager vil blive fremlagt i Beboerklagenævnet eller i Boligretten, og at du skal være indstillet på at afgive vidneforklaring i henhold disse.

Andre beboere klager over dig.
Du er ikke enig!

Klager andre beboere over dig, og er du ikke enig? Så kan du gøre indsigelse. Du finder blanketten i download-boksen til højre.

Vil du klage over Civica?

Hvis du ikke er tilfreds med boligorganisationens behandling af en konkret sag, kan du gøre følgende:

Henvend dig skriftligt til den medarbejder i boligorganisationen som du vil klage over,  og fortæl, at du ikke er tilfreds med afgørelsen.

Hvis vedkommende fastholder sin afgørelse, kan du skriftligt klage over dette til personens nærmeste overordnede. Du kan få oplyst nærmeste overordnede ved henvendelse til Civica på tlf. 63 133 133.

Hvis afgørelsen fastholdes, kan du klage skriftligt til Civicas direktør. Fastholder direktøren afgørelsen, kan du klage skriftligt til Civicas organisationsbestyrelse.

Hvis bestyrelsen også fastholder afgørelsen, kan du indbringe din klage til det kommunale tilsyn for almene boliger.

Fik du svar? Hvis ikke kontakt os på tlf.: 63 125 140 eller send en mail til: teknisk@civica.dk.

Gå til toppen

Videoer

(åbner i nyt vindue)

Downloads

(åbner i nyt vindue)

Acceptér cookies

Denne hjemmeside gør brug af cookies. Vi bruger cookes til at lære, hvordan hjemmesiden bliver anvendt, så vi kan forbedre brugervenligheden.

Når du har accepteret cookies, kan du altid fjerne dem igen ved at slette dem i din browser.